9,1
752 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-linksvoor-rijdend-1140-380

Gehecht aan de Toyota Tercel

Na APK-afkeur: afscheid nemen of niet?

Al 37 jaar rijden Anita Niezen en haar echtgenoot Ernst Slagmoolen in hun Toyota Tercel 4WD. De APK was elk jaar een formaliteit, dus het bericht dat de oude Toyota dit jaar zou worden afgekeurd kwam als een donderslag bij heldere hemel. Pas nu beseffen Anita en Ernst hoeveel ze van hun oude ‘werkpaardje’ houden. Afscheid nemen? Dat doen ze in elk geval niet zonder slag of stoot.

1986, dat lijkt wel een eeuwigheid geleden. Het was het jaar waarin Aruba zich afscheidde van de Nederlandse Antillen, het jaar waarin de Space Shuttle Challenger vlak na zijn lancering explodeerde, de komeet van Halley de aarde passeerde en de kernramp van Tsjernobyl plaatsvond. In datzelfde jaar kochten Ernst Slagmoolen en Anita Niezen een nieuwe auto. De keuze viel op een blauwe Toyota Tercel 4WD. Diezelfde Tercel kreeg onlangs een genadeloos oordeel te horen van de APK-keurmeester: afgekeurd op een doorgeroeste veerschotel.

Toyota-Tercel-exterieur-detail-doorgeroeste-veerschotel
Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-linksachter-rijdend
Trouwe werkpaardje

Dat kwam wel even binnen bij Anita Niezen (66). Als ze eraan terugdenkt, schiet ze vol. “Hij hóórt erbij”, zegt ze. “Dat kan toch niet zomaar voorbij zijn? Hij was al die tijd een constante factor, je kon er altijd op vertrouwen. Hij is mijn trouwe werkpaardje!” Haar nuchtere echtgenoot Ernst (68) concludeerde snel dat de kosten-batenanalyse in het nadeel van de Tercel uitviel. Zo kwam er een nieuwe, moderne auto voor Anita, die haar maar matig bevalt: “Veel te veel piepjes en knopjes”, zegt ze. “Ik wil nog geen afscheid nemen van mijn Tercel.”

Toyota-Tercel-exterieur-achterkant-met-Ernst-en-Anita
Modder aan de dorpels

Ernst was vroeger fanatiek wedstrijdzeiler. “Ik zocht een auto die mijn boot kon trekken en waarmee ik mijn boot gemakkelijk te water kon laden, ook in de modder. Deze Toyota stationwagon met vierwielaandrijving was ideaal.” Ernst reed enkele jaren naar volle tevredenheid met de Tercel. Daarna nam zijn schoonmoeder ’m in gebruik. Toen zij naar Zuid-Frankrijk verhuisde, werd de Tercel Anita’s auto. De Toyota moest flink aan de bak, getuige de modder die royaal aan de dorpels kleeft. Anita: “Wij zijn niet van die autowassers. En het past ook wel bij deze auto.”

Toyota-Tercel-exterieur-zijkant-met-zeilboot
Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-linksachter-auto-wassen
Nooit een probleem

Daar heeft ze een ijzersterk punt: de Tercel 4WD is nooit bang geweest voor een beetje blubber. Geen overbodige luxe in huize Slagmoolen-Niezen, waar het gezin zich graag in de bossen en op de zandgronden van de Achterhoek begeeft. “Ons huis verlaat je via een zandweg”, zegt Anita. “Dankzij vierwielaandrijving dat is nooit een probleem geweest, ook niet in de winter. De Tercel sleurt je er wel door.”

Toyota-Tercel-interieur-dashboard
Hulpverleningsvoertuig

Ernst vertelt dat hij de Tercel zelfs regelmatig gebruikte om de huisarts af te zetten bij een buurvrouw, die nog dieper in het bos woont. “Nadat hij zich één keer had vastgereden, kwam hij vervolgens elke keer bij ons om een lift vragen. Hij wist dat onze auto er, in tegenstelling tot de zijne, wel kwam. Onze Tercel was dus ook gewoon een hulpverleningsvoertuig!”

Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-rechtsachter-rijdend
Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-rechtsvoor-close-up-Anita
Slecht nieuws

Dat hulpverleningsvoertuig heeft nu dus zelf hulp nodig. “Volgens de garage is de reparatie bijna onmogelijk en peperduur”, zegt Ernst. “Bovendien werd ik gewaarschuwd voor allerlei andere mogelijke problemen die aan het licht zouden kunnen komen als je eraan begint. Dan zakt de moed je wel even in de schoenen. Maar toen ik al min of meer op zoek was naar een koper voor de Tercel, kwam ik in contact met een lokale garagehouder die al vaker aan deze Tercels heeft gewerkt. Volgens hem moet reparatie geen probleem zijn. Misschien is er dus nog hoop!”

Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-linksvoor-stilstaand
Hoopvol

Anita kan haar geluk nauwelijks op bij het nieuws dat haar Tercel misschien toch nog te redden is. “Hij ríjdt gewoon zo lekker”, zegt ze. “Hij hangt zo stoer in de bochtjes en ik vind het leuk om zelf te schakelen. Hij heeft ook zo’n lekker typisch geluidje, met een heel eigen resonantie in de uitlaat.”

Toyota-Tercel-exterieur-driekwart-rechtsvoor-rijdend-door-de-bocht
Toyota-Tercel-exterieur-achterkant-en-Toyota-MR2
Voorbeeld

Ook Ernst laat zijn nuchterheid al een beetje varen: “Ik hou ook van aparte auto’s, daar heb ik er heel wat van gehad. Maar een paar van de mooiste waren Toyota’s. Bij andere, duurdere merken heb ik me altijd afgevraagd waarom die niet in staat waren om auto’s te bouwen die het altijd doen, zoals Toyota dat wel kan. Daar is onze Tercel wel het beste voorbeeld van, want als je het 37 jaar volhoudt, dan ben je gewoon heel erg goed.”

tercel4wd-ernstslagmoolenanitaniezen-16
Nieuwe auto te koop

En het verhaal is dus misschien nóg niet uit.” Alleen, hoe moet het dan met die nieuwe auto van Anita? Het antwoord klinkt resoluut: “Als de Tercel gemaakt kan worden, komt die nieuwe auto gewoon te koop.”

Toyota-Tercel-exterieur-achterkant-met-Anita
Inschrijven Toyota nieuwsbrief